- Hititlerde de olan yemin tanrıları, kurallara uymayanların cezalandırılmasından sorumludur.
- Vahşi doğanın koruyucusu olan tanrı ciddi tapım gören önemli bir tanrıdır.
- Pers etkisiyle yüceltilen tanrılar satraplıklar ortadan kalktıktan sonra tapım görmemiştir. Bu durum bu tanrıların yalnızca politik amaçla yüceltildiklerini ve halkın nezdinde kabul görmediklerini gösterir.
- MÖ 4. yüzyılda artık yazıtlarda Helen tanrıları da yer almaya başlamıştır. Helen kökenli tanrıların, Helen kültürüne daha açık olan kıyı kentlerinde daha fazla; Anadolu kökenli kültlerin daha çok kırsal alanda tapım gördüğü anlaşılmıştır.
- Irmak Tanrısı ve Tahıl Tanrıçası, Güneş Tanrısı, Savaş Tanrısı, Yeraltı Tanrısı, dağ, ırmak veya kaynak güçlerinin koruyucu tanrıları vardı.
- Anadolu’da kültü oldukça yaygın olan Ay Tanrısı’nın adı Hitit ve Luvi’lerde çok geçer ve Luvi kültürünün etkin olduğu Kilikya, Pamfilya, Likya ve Karya’da değişik formlarda varlığını sürdürür.
- Önem sırasına baktığımızda ilk sıradaki Ana Tanrıçalar’dan sonra ikinci sırayı Eril baş tanrılar, üçüncü sırayı ise Ay Tanrısı Men alırken, dördüncü sırayı özellikle Roma İmparatorluk Çağı’nda etkin olan Hosios kai Dikaios (Kutsal ve Adil Tanrı) Kültü alır.
Ana Tanrıçalar, Antik kent Letoon, Apollon, Apollon Tapınağı’nın cella’sının döşeme mozaiği, Artemis, Ay Tanrısı, Ay Tanrısı Men, Didim, Eril baş tanrılar, Fethiye Arkeoloji, Fethiye Arkeoloji Müzesi, Güneş Tanrısı, Helen tanrıları, Hosios kai Dikaios Kültü, Irmak Tanrısı, Işık Ülkesi Likya, Kaunos, Kutsal ve Adil Tanrı, Letoon, Roma İmparatorluk Çağı, Savaş Tanrısı, Tahıl Tanrıçası, Tanrıça Artemis, yemin tanrıları, Yeraltı Tanrısı
Leave A Reply