- Sessiz okuma kadim bir sanat değildir.
- 4. yüzyılda Augustinus, kadim Yunanlar ve Romalıların okuduğu gibi okurdu: Noktalar ve büyük harfler olmadan birbirine bağlı harf dizilerini anlamlandırabilmek için yüksek sesle.
- Yüksek sesle okumak yalnızca normal değil, bir metnin tam olarak anlaşılabilmesi için gerekli de sayılıyordu. Metne hayat üflenmesi gerekiyordu.
- 9. yüzyıla gelindiğinde, noktalama işaretlerinin ve kitapların nispeten yaygınlaşması, sessiz okumayı sıradan hale getirmiş, mahremiyet, okuma sanatının bir özelliği haline gelmişti.
- 1588’de İtalyan mühendis Agostino Ramelli, okurun aynı anda on kitaba erişmesine izin veren dönen okuma masasını icat etmişti.
- Yunanlar için kitap, bir hafıza desteği idi ve uygar hayatın merkezinde yer almazdı.
- İbraniler için kitap, Kitab-ı Mukaddes, göçebe bir halkın göçlerinde varlığını sürdürebilmesini sağlayan uygarlıklarının çekirdeği haline geldi.
- Sembolik olarak kadim dünyanın İskenderiye Kütüphanesi’nin yakılması ile sona erdiği düşünülür.
- Kitap sahibi olmanın bir toplumsal statü olarak kabul edilmesi, Roma İmparatorluğu’ndan sonra, 14. yüzyılda Avrupa’da başlar.
- Okuma eyleminin gayesi, temel niteliği, görülebilen bir amaç, bir sonuç eğilimi olmayışıdır.
Yararlanılan Kaynak
- Okumalar Okuması, Alberto Manguel, YKY, 2013.
Agostino Ramelli, Alberto Manguel, Aziz Augustinus, Bona Dea, Cleopatra, çocuk satma, hafıza desteği, İbraniler, İbraniler için kitap, İkinci Pön Savaşı, İsis, İskenderiye Kütüphanesi, İskenderiye Kütüphanesi’nin yakılması, kadına şiddet, Kadına Yönelik Şiddet, kadınların takı ve giysilerine bazı kısıtlamalar, Kitab-ı Mukaddes, Kitap, kitapların yaygınlaşması, Lucretia, Mısır, mozaik, Okuma, okuma sanatı, Okuma Üzerine, Okumalar Okuması, On Bakirenin Odası, Peter Paul Rubens, Roma Cumhuriyet Dönemi, Roma İmparatorluğu, Roma Krallık Dönemi, Roma'da Kadına Yönelik Şiddet, Romana Del Casale, Sala delle Dieci Ragazze, Sessiz okuma, şiddet, şiddet türleri, taciz, Tanrıça Fortuna, Tarquinius ve Lucretia, tecavüz, uygar hayatın merkezi, Vesta kültü, Yaşlı Cato, Yunanlar
Leave A Reply