Categories: Geziler

Özbekistan Gezisi 20 Hiva 3

Cuma Camii. Cami 5200 kişi alabilecek büyüklükte ama herkesin imamı görebileceği şekilde tasarlanmış. İlk yapımı 10. yüzyıl. Şimdiki durumu 18. yüzyıldan kalma. Mevcut sütunlar değişik tarihlerde yapılmış. En eskisi 1316 yılından. 1517, 1788 ve 1789 yılı yapımı sütunlar da var. Camideki sütunların tümü ahşap ve toplam sütun sayısı 213. Sütunlara böcek gelmesin diye pamuk yağı emdirilmiş. Nadir Şah 17. yüzyılda şehri aldığı zaman bu camiyi ahır olarak kullanmış. Yenilenen sütunlar oymasız, yalın olanlar.
Bu, farklı bir cami: portalı, kubbesi, galerisi ve avlusu yok. Çatısı düz ve ahşap. Çatıda aydınlatma ve havalandırma için bırakılmış açıklıklar var.
Fotoğraf: Füsun Kavrakoğlu

Fotoğraf: Füsun Kavrakoğlu

Caminin ortasındaki bu yapı kışın abdest alırken ılık su temin etmek için düşünülmüş. Ortadaki kazana su konuyor, kenarlarda içine kireç konulan oluklar var. Bu oluklar kazanın altından da geçiyor. Kirecin üzerine su atılınca kireç kızıyor, kazandaki su ılınıyor.
Fotoğraf: Füsun Kavrakoğlu

Akustik için caminin dört duvarına ellişer küp gömmüşler. Küpler, açık ağızlarıyla sesi karşıya yolluyorlar.
Fotoğraf: Füsun Kavrakoğlu

Caminin ahşap, oymalı kapısı.
Fotoğraf: Füsun Kavrakoğlu

Allah Kuli Han’ın yaptırdığı, Taş Avlu Sarayı da denilen Yeni Saray (1830-1838).
Fotoğraf: Füsun Kavrakoğlu

Hiva Hanı’nın Yeni Saray’daki kabul hanesi. Han, göçebe komşularından gelen ziyaretçileri avludaki yükseltiye kurulmuş çadırda kabul ediyormuş.
Fotoğraf: Füsun Kavrakoğlu

Kabul hanenin tavanı.
Fotoğraf: Füsun Kavrakoğlu

Kabul haneden.
Fotoğraf: Füsun Kavrakoğlu

Kabul haneden.
Fotoğraf: Füsun Kavrakoğlu

Yeni Saray’ın haremi. Solda ortadaki büyük eyvanlı yer Han’ın, her iki yanındaki ikişer eyvan ise eşlerinin. Her eyvanın kendi salonu, yatak odası ve hizmetkar bölümü varmış. Han’ın anne tarafından akrabaları da hizmetkarları ile haremde yaşarlarmış. Harem, Yeni Saray’ın ilk yapılan bölümlerinden biri imiş, yapım tarihi 1830.
Fotoğraf: Füsun Kavrakoğlu

Haremden. Fotoğraf: Füsun Kavrakoğlu

admin

Recent Posts

Postmodern Edebiyat 2

19. yüzyılın gerçekçi edebiyatında, yazar her şeyi bilir ve güvenilirdir. Romandaki karakterlerin davranışları ve motivasyonları rasyoneldir. Olaylar neden-sonuç ilişkisinde gelişir…

13 saat ago

Yemek Kültürü 8 | Ön Asya Mutfağında Yemek Çeşitleri 6

Pilav     Eski Yunanlılar pirinci, Büyük İskender’in Hindistan’a düzenlediği seferden sonra tanıdılar. Romalılar hiçbir zaman pirinç ekmediler ve yemediler.…

14 saat ago

Postmodern Edebiyat 1

Postmodern bir dönüşün ilk tespitlerinin yapıldığı alanlar edebiyat ve mimari olduğu için önce bu alanlara odaklanacağız ve edebiyat ile başlayacağız.…

4 gün ago

Yemek Kültürü 7 | Ön Asya Mutfağında Yemek Çeşitleri 5

BALIK Sümerlerde yaygın olan balıkçılık hem denizde hem nehirlerde yapılıyormuş. Eski Yunan’da tuzlu balık mutfağın önemli bir parçasıymış. Taze balık…

4 gün ago

Siyaseten Doğruculuk

Siyaseten doğruculuk, yeni entelektüel ahlakçılığın bir düşüncesidir. 2006 yılında Noel arifesindeki haftalarda, İsa Peygamber’in temsili doğum sahnesine ait malzemeleri bazı…

1 hafta ago

Yemek Kültürü 6 | Ön Asya Mutfağında Yemek Çeşitleri 4

  ETLER Antik Yunan’da et pahalı olduğundan tanrılara kurban verilen dinî günlerde yenebilirdi. Hem Eski Yunanlılar hem günümüz Yunanlıları sakatata…

1 hafta ago