Categories: Kültür

Onu Gördüğüm An Nefesim Kesildi – Aşk

Likya’nın büyük kentlerinden biri olan Pinara’da Afrodit Tapınağı’nın sütunları kalp formunda. Kalp şeklinde sütunlar Karya bölgesinde Knidos’ta (Datça, Muğla) da vardır. Bu uygulamalar bize, MÖ 5. yüzyılda da aşkın kalple ilişkili düşünüldüğünü ve kalbin soyutlamasının günümüzdeki kalp şeklinde olduğunu göstermektedir.
Fotoğraf: Füsun Kavrakoğlu, 2019.

Onu gördüğüm an nefesim kesildi veya yerimde duramadım, beynim karıncalandı, midemde kelebekler uçuştu gibi tanımlamaların sebebi sempatik sistemin harekete geçmesidir.

Sinir sisteminde, insanın kontrolü dışında gelişen iki tür mekanizma vardır: Sempatik ve parasempatik sistem.

Parasempatik sistem, dinlendiğimizde ve yemek yediğimizde aktifleşir ve bize sakinlik getirir, huzur verir.

Sempatik sistem ise tehlike ve heyecan durumlarında aktifleşen sistemdir.

Ormanda bir ayı ile karşılaştığımızda sempatik sistem harekete geçer:

Kaçmak için kullanacağımız kaslara daha fazla kan pompalayabilmek için kalbi hızlandırır,

Beyne ve sindirim sistemine giden kan miktarını azaltarak kan akışını kaslara yönlendirir,

Daha hızlı bir şekilde soluk alıp verebilmesi, daha hızlı ve uzun süre koşabilmesi için akciğerlerin hacmini küçültür,

Yani sempatik sistem kişiye bir değişim, dönüşüm yaşatır.

Aşık olduğumuz kişiyi gördüğümüzde:

Kalp atışımız hızlandı,

Beyne giden kan azaldı, beyin karıncalanmaya başladı,

Sindirim sistemimize giden kan azaldı, midemizde kelebekler uçmaya başladı,

Akciğer hacmi küçüldüğünden daha sık soluk alıp vermeye başladık, nefesimiz kesilir gibi oldu,

Kan akışı kol ve bacaklara yöneldiği için yerimizde duramaz gibi olduk.

Onur Okan Demirci, 46’lık adlı dergide yayınlanan Aşkın Kehaneti ve Nörobiyolojisi adlı yazısında verdiği bilgileri çok esprili bir şekilde bağlıyor:

“Bu açıdan baktığımızda aşık olduğumuz biri ile karşılaşmak, bir ayı ile karşılaşmamıza ne kadar da benziyor değil mi? Belki de aşk bittikten sonra eskiden aşık olduğumuz kişiye kızdığımızda ona ayı dememizin nedeni budur.”

Füsun Kavrakoğlu

Önceki Yazılar

Batı’da Doğu, İslam ve Türk Algısı 36

“Sonra Türkler gelmiş. Kitapta yazdığına göre onların hakimiyeti gaddarca ve mutlakmış. Türkler, hoşlarına gitmeyen bir…

43 dakika ago

Kars 18 Ebul Hasan Harakani ve Evliya Camii

Ebul Hasan Harakani, Anadolu’ya gelen ilk evliya alperenlerden İran’ın Horasan bölgesinin Harakan Köyü’nde 963 yılında…

1 saat ago

Çin’de Bilgelik

  Çin İmparatorluğu’nun son hanedanı olan Qing Hanedanı’nın en önemli yazar ve düşünürlerinden biri olan…

4 gün ago

Batı’da Doğu, İslam ve Türk Algısı 35

    “…kabul gördüğünde nereli olduğunun önemi kalmaz……omlete sonradan eklenen tuz bir tat vermiyor….. Ben…

4 gün ago

Kars 17 Taş Köprü

TAŞKÖPRÜ ya da KARAHANOĞLU KÖPRÜSÜ        

4 gün ago

Batı’da Doğu, İslam ve Türk Algısı 34

  Goethe, Türkiye sözcüğünü, Osmanlı İmparatorluğu’nun odak noktasını oluşturan yer anlamında kullanır. Burası, insanların sürekli…

1 hafta ago