Categories: Eski Kültürler

Likya Işık Ülkesi 44 Patara 3

Patara kazılarında ele geçen ve günümüzde Antalya Müzesi’nde sergilenmekte olan cam eserlerden örnekler.
Fotoğraf: Füsun Kavrakoğlu, 2019.

MECLİS BİNASI – BOULEUTERION

(Likya Birliği hakkında dizinin 8. ve 9. bölümlerinde binanın fotoğrafları ile bilgi vermiştim. Arzu edenler ilave bilgi için o bölümlere bakabilirler. FK)
https://kavrakoglu.com/likya-isik-ulkesi-8-likya-birligi-1/
https://kavrakoglu.com/likya-isik-ulkesi-9-likya-birligi-2/

  • Patara, Likya Birliği kurucu üyelerindendir. Birlik içindeki altı büyük şehirden, üç oy hakkına sahip şehirden
    biridir. Likya Birliği toplantıları genellikle Patara’da, burada bulunan birliğin meclis binasında (Bouleuterion) yapılmıştır. Birliğin arşivleri, Patara’da tapınakta toplanırdı. Patara, Likya Birliği’ne başkent de olmuştur.
  • Patara’daki tiyatro benzeri, küçük bir kent tiyatrosuna denk boyutlardaki yapı Likya Birliği ve Eyaleti Meclis Binası’dır.
  • Likya Birliği MÖ 167’de kurulmuş, ilk meclis binası da aynı dönemde yapılmıştır.
  • Patara, MS 43 yılında Birlik başkentliğine ek olarak Roma’nın Likya Eyaleti başkenti de olduğunda, artan milletvekili sayısıyla orantılı olarak meclis binası da büyütülmüştür.
  • Meclis, Roma Çağı’nda, tıpkı Asya Eyaleti başkenti Efes’te olduğu gibi, odeion işlevini de üstlenmiştir. Yapı, boyutları itibariyle Efes Eyalet Meclisi’nden küçüktür ancak antik Anadolu’nun en büyükleri arasındadır.
  • MS 141 yılında yaşanan depremin ardından bina yeniden ayağa kaldırılmıştır.
  • Likya Birliği Meclis Binasını MS 2. yüzyılda desteksiz ahşap bir çatıyla örtmeyi başardığı için Sardesli Dionysios’un bu teknik becerisiyle ün kazandığı bir yazıttan bilinmektedir.
  • Oturma sıraları yamaca yarım daire oluşturacak biçimde yerleştirilmiş, caveanın odağı, meclis başkanı için içbükey yuvarlatılmış ve diğer sıralardan yüksek tutularak vurgulanmıştır. (Cavea, Antik tiyatrolarda yarım daire planlı, basamaklı oturma alanıdır.) Alt sıranın oturduğu yarım yuvarlak taban mermer kaplamadır. Ahşap platform konuşmacılar için kürsü, müzisyenler için sahne işlevlidir. Sahne binası dört fil ayağı üzerinde yükselir. (Aydınlatma, doğu ve kuzey cephelere açılmış beş pencereyle sağlanır. Güney duvarındaki pencere bloklarının Bizans suru içinde devşirme olarak kullanıldığı saptanmıştır.
  • Yapı, MS 4. yüzyıl sonlarında eyalet başkentliği Myra’ya devredilene kadar meclis işlevini sürdürmüştür.

Fotoğraf: Füsun Kavrakoğlu, Antalya Müzesi, 2019.

Füsun Kavrakoğlu

Önceki Yazılar

Batı’da Doğu, İslam ve Türk Algısı 15

Sigismund olan doğum adını 22 yaşına geldiğinde Sigmund’a değiştiren; liseyi takdirle bitiren Freud, “1873 yılında Viyana Üniversitesi’ne ilk girdiğimde biraz…

2 gün ago

Yemeklik Yağ

Önce koyun kuyruğu alınır, tencerelere doğranır, kavrulurdu. Yağlar eridikten sonra kalan kıkırdakların üzerine tuz ekilip ekmek arasında çocuklara verilirdi. Bu…

2 gün ago

Likya Işık Ülkesi 54 Simena – Kale Köy

Kale Köy, Simena antik kentinin üzerine kurulmuştur. Simena hakkındaki bilgiler oldukça yetersizdir. Kaya mezarlarından birinin üzerindeki yazıta dayanılarak antik kent,…

2 gün ago

Batı’da Doğu, İslam ve Türk Algısı 14 Endülüs ve Çingeneler 2

  Çingenelerin ilk çıkış toprakları Hindistan’dı. Tarihlerinde iki kez büyük katliamla karşılaştılar. İlki 11. yüzyılda, Hindistan’a kadar yayılan Gazneliler zamanında,…

7 gün ago

Balyan Ailesi

Ermeni Balyan Ailesi 18. yüzyıldan itibaren dört kuşak, Osmanlı İmparatorluğu’na kadrolu mimar-müteahhitlik yapmış, şehrimize pek çok önemli eser kazandırmışlardır. Bakalım…

7 gün ago

Likya Işık Ülkesi 53 Kekova Adası

Kekova, kıyıda kurulmuş Theimussa (Üçağız) ve buradan teknelerle ulaşılan Simena (Kaleköy) ve karşısında uzanan batık bir şehrin yer aldığı Kekova…

7 gün ago