Edebiyatta olduğu gibi, plastik sanatlarda da kadınların profesyonel olarak ürün vermeleri 1800’lü yılların ikinci yarısında başladı. İzlenimci sanatçıların büyük bir çoğunluğu erkeklerden oluşuyordu ama Berthe Morisot (1841-1895) ve Mary Cassatt (1844-1926) gibi sanatçılar o dönemde isimlerini duyurup, sergi ve salonlarda yer almaya başlamışlardı (1). 1870’li yıllarda kadınların Paris Operası’nda parterde oturmalarına hiçbir şekilde izin verilmezdi. Kadınlar ancak arka sıralarda ve localarda, bir erkek eşliğinde geldikleri takdirde oturabilirlerdi (2). Edgar Degas, “Bir kadının iyi resim yapabildiğini kabul etmeye niyetli değilim,” demişti. Ama zaman içinde Mary Cassatt’ın yeteneğini görünce onun Salon sergilerine seçilmesi için çaba harcamıştı. Kısıtlı imkanlar, kadın sanatçıların eserlerinde konu sınırlaması yaratmıştı. Şehirlerin arka sokakları, sahnelerin arkası, meyhaneler ve daha birçok yer kadınlara kapalıydı. Çıplak erkek bedeni de yasak alan içerisindeydi; anatomiyi erkek meslektaşları gibi çalışmaları engellenmişti (3).
Yararlanılan Kaynak
- Tablodaki Kadın, Asuman Kafaoğlu-Büke, Epsilon Yayınevi, 2022. Sayfa 82.
- A.g.e., sayfa 106.
- A.g.e., sayfa 108.
Leave A Reply